++ اشتري قلم من اللي بيكتب على سبورة المعاهد و بيتمسح، واكتب بيه على مراية البيت. اشتم لما تبقى متضايق، ما تتكسفش. بس اكتب وحشتيني في الآخر!

++اشتري سبورة مطبخ، واكتب عليها... (اكيد مش عايز تاكل ايه النهاردة!)


++اشتري "لبان" أو اي حاجة حلوة من اللي بتحبها، و ادفنه في اي دولاب في المطبخ (اعمل كدة لوالدتك لو تقدر كمان)


++اشتري ستيكي نوتس (الورق الصغير بتاع المكتب) وارميه له في السندوتش كلمة يتصبر بيها ! أو أنت سيبها في التلاجة... او وسط هدومها.

++خدها على محل من بتوع فيرجين، ولا اي حاجة من اللي بيسمحوا تركب الموبايل أو الآي-بود على سماعات المحل، و شغل لها الأغنية اللي بتحب تسمعها في غفلة منها. واتفرج عليها وابتسم !

++لو تقدر، اجر لوحة اعلانات، او علق حتى ورقة كرتون في الشارع، و اكتب عليها حاجة ما حدش يفهمها غيرها. اكيد في لغة سرية بينكم، مش لازم تكتب كتير... اكتب ولو حرف أو رمز واحد، بس ليه معنى ليكم بس !

معلومات عامة عن الستات:عينهم فارغة، هدية كبيرة زي هدية صغيرة، بس العدد بيفرق. يعني 10 هدايا احسن من هدية واحدة.و عشرة ورقات فيهم كلام كويس، احسن من 50 هدية.

معلومات عامة عن الرجالة:لما يقولك: أي حاجة على الغدا، ما تتصليش بيه تاني تسأليه بامية ولا فاصوليا، و بعدين بالصلصة ولا منغير؟ و بعدين طب هات معاك 2 ك طماطم! لو ما طلبش حاجة، لو اتصرفتي لوحدك ح يفرح اكتر و يحبك اكتر. ما تسأليهوش كتير، ولو قرر يبعد، سبييه شوية يقعد في "كهفه" الراجل ساعات بيحب يقعد في الكهف (على الكنبة) لوحده شوية.

أحسن مثل، تخيل نفسك هاريسون فورد في انديانا جونز و كل يوم عندك سر غامض ما حدش فاهمه (اللي هي مراتك) و المفروض تكتشفه (زي ناشيونال تريجر) و حتنبسط جدا لما تكتشفه في الآخر... كل يوم اكيد في اكتشاف جديد!

وانتي تخيلي نفسك بتتعاملي مع قرد قاعد على اعلى حتة في الشجرة، شطارتك تنزليه من على الشجرة و تخليه يتنطط !

كل وصفة وانتوا طيبين ^_^