غرائب :

أظهر كلب من فصيلة “البيت بول” براعة لافتة للنظر في مجال الرقص الشرقي، على يد معلمته وهي فتاة غربية، مثلما يظهر من ملامحها.

وفي الفيديو المنتشر على الإنترنت، راح الكلب يتمايل يمينًا وشمالًا في حركات متناسقة مع معلمته، كأنه راقص محترف، ودامت الرقصة عدة دقائق على أنغام شرقية، هندية بالتحديد.

وبدأ الكلب الراقص متناغمًا مع تعليمات سيدته، حتى كأنه بدا فاهمًا لما تريده منه.

ويذكر ان البيت بول من أشهر الكلاب في العالم، واكتسب شهرته بسبب السمعة السيئة اللي لاحقته في كل الدول. و البيت بول بينتمي لمجموعة من الكلاب اسمها Bullies وهي مجموعة من سلالات الكلاب التي تم تهجينها بغرض صيد الثيران والسيطره عليها، ومن هنا اكتسبت الاسم Bull في أحد مقطعي الاسم. والمجموعة دي بتحتوي على العديد من الكلاب منها على سبيل المثال لا الحصر البيت بول (Pit bull) و البول تيرير (Bull Terrier) و الستافوردشاير تيرير (Staffordshire Terrier) و البول دوج (Bull Dog) وسلالات تانيه كتير لكن دول اشهرهم. واللي بيميز المجموعة دي ان التكوين الجسماني ليهم مميز بقصر القامة والعرض الزائد، والرقبة المتكتلة العضلات، و الفك القوي جدا و العريض.

والبيت بول من الكلاب التي لم يوضع لها مواصفات قياسية ثابته زي الجيرمن مثلا، علشان كده هنلاقيه في كل دوله شكله مختلف بصورة طفيفه عن الدوله التانيه، واشهر الدول اقتناء للبيت بول هي الولايات المتحدة، وهناك في اندية معترف بيها للبيت بول وتم اخيرا الاستقرار على نوع وسموه American Pit bull Terrier اللي هي بنشوف اختصارها كتير اوي APBT. ومن الدول المحبة جدا للبيت بول دول امريكا اللاتينية زي بيرو و الارجنتين على وجه الخصوص، وبعدهم روسيا ودول الاتحاد السوفيتي السابق، وبعدين أوروبا.